A címben idézett jelmondat volt hivatott népszerűsíteni az első Bringázz a munkába! kampányt még 2007-ben. Azóta eltelt tucatnyi év, velünk biciklizett bő ötvenezer ember (na jó, az évről-évre visszatérők miatt ez a szám lehet, hogy valójában kevesebb), akikkel több mint 10 millió kilométert tekertünk le, megspóroltunk vagy 300 millió forintnyi benzint, és elkerültük bőven egymillió tonna feletti szén-dioxid kibocsátását. Te mikor csatlakoztál?
„Bringázz a munkába! – Hadd lássa a főnök, hogy hajtasz!” – ezzel a jelmondattal indult majd’ 12 éve ősszel az első Bringázz a munkába! kampány. Magyarországon ekkor szökött szárba a bringásmozgalom: évről-évre tízezrekkel nőtt a Critical Mass felvonulásokon résztvevők száma, és egyre több biciklis jelent meg hétköznap is az utakon. Az első kampányhoz – noha akkor még csak csak Budapestre hirdették meg – kapásból kétezren csatlakoztak, a játékban wellness-hétvégét és mobiltelefonokat is lehetett nyerni, és akkor még elég volt aláírással hitelesíteni a kerékpárral munkába járást.
2008 tavaszán már egy sikamlós vírusvideó vezette be az újabb kampányt:
a vígan bicikliző, majd üzekedő párocska aktivitását szomszédai – legalábbis a feleség – elirigyelte, és a filmecske sugallata szerint a kackiás bajszát pödrő, természetesen biciklin érkező, postással vigasztalódott.
Ekkor már országos volt a kampány, tavaszi és őszi felvonással, utóbbin egyenesen egy miniszter várta kakaós csigával, almával és ásványvízzel a Batthyány téren munkába biciklizőket. A követelmények akkor még keményebbek voltak mint ma: egy hónapon belül mindenkinek legalább hétszer kellett biciklivel dolgozni mennie, igaz ez önbevallással működött, ezért nem volt ellenőrizhető.
2009-ben már csaknem 11 ezren csatlakoztak a kampányhoz,
amit a levegőben bicikliző darukezelőről szóló emlékezetes reklámfilm hirdetett. Mindenkit nyeregbe hívtunk, akit lehetett, kerestük a legbringásabb vállalatokat, meghirdettük a „Bringázz az egyetemre!”, „Bringázz szoknyában és öltönyben!”, illetve „Bringázz és vonatozz!” akciókat is. Egy cégvezető közben arról beszélt egy interjúban, hogy „Egy vadonatúj, a célnak tökéletesen megfelelő, jó minőségű kerékpárt átlagosan 40-60 ezer forintért lehet megvásárolni, ugyanez használtan már 20 ezer forint körüli áron is elérhető.” Hát ja, ez is vagy tíz éve volt…
A 2010-es hűvös és esős tavaszon is 8200-an tekertek a munkába, és sok újonnan csatlakozó autóról vagy motorról váltott akkor kerékpárra.
2011-ben 1,8 millió kilométernél állt meg a számláló, a tavaszi kampányt utcabál zárta az Egyetem téren, de készült egy emlékmű is: a Büszkeség fala a Móricz Zsigmond körtéren. Az őszi kampányzáráskor pedig vörös szőnyeg, rivaldafény, tapsvihar, vakuk és konfettieső járt az éppen arra munkába tekerőknek.
2012-ben pisztolylövéssel indult a kampány, de volt kerékpáros divatbemutató is a Vígszínháznál.
Ekkor már 1700 cég csatlakozott az akcióhoz.
2013-ban kerékpáros menet zárta a tavaszi kampányt, aminek során 40-szer tekertük körbe az Egyenlítőt, ősszel pedig új jelmondat csábított nyeregbe:
“Válts bicajra és több marad az élményekre!”
2014-ben lehetett először a Bubival is nevezni a Bringázz a munkában!-ra, ekkor a kerékpározással kapcsolatos mindennapi kifogásokat igyekeztünk eloszlatni. A tavaszi fordulóban bringairodával keltettünk figyelmet, az őszi forduló végén pedig a Mikulás is biciklivel hozta a piros almát, mogyorót.
Utána pár év csend következett.
De aztán 2018-ban újra indult a kampány, melynek eredményeiről készült az alábbi összegző infografika:
Bővíthetnénk a cikket? Témát javasolnál?
Írj e-mailt a Magyar Kerékpárosklubnak!