Meghallgatta a kormány a Magyar Kerékpárosklub javaslatait, és a közelmúltban úgy módosította az SZJA-, illetve a társasági adóról szóló törvényt, hogy 2022. január elejétől a vállalkozások adómentesen adhatnak kerékpárt dolgozóiknak használatra vagy juttatásként, ráadásul a társasági adóalapjukat is csökkenthetik vele.
A Magyar Kerékpárosklub szakmai koordinációjával még tavaly készült el az a javaslatcsomag, ami többek között ezt a könnyítést is tartalmazta, azzal a céllal hogy a kerékpáros munkába járást hatékonyan tudja elősegíteni az állam.
A most elfogadott törvénymódosítás révén ennek a javaslatnak valósul meg néhány eleme.
Kiegészül az SZJA-törvény
A friss módosítás egyik részében az szja-törvényt egészítik ki úgy, hogy nem pénzben kapott adómentes juttatás lesz “a kifizető által biztosított – kizárólag emberi erővel hajtott vagy legfeljebb 300 W teljesítményű elektromos motorral segített – kerékpár magáncélú használata”.
TAO-törvény változások
A tao-törvényen is alakítottak: ennek értelmében a cégek leírhatják a társasági adóból a dolgozók számára vásárolt kerékpárok (vagy a fent is jelzett elektromos kerékpárok) árát, valamint fenntartási költségeiket is.
Ennek a két apró módosításnak köszönhetően lényegesen egyszerűbb és olcsóbb lesz a vállalkozásoknak kerékpárflottát fenntartani vagy kerékpárt juttatni a munkatársaknak. Eddig ezzel a lehetőséggel még azok sem feltétlenül éltek, akik ezzel is szerették volna kifejezni a fenntarthatóság melletti elkötelezettségüket, mivel adózási szempontból bonyolult és költséges dolog volt.
Hogyan adózik a céges kerékpár még az év végéig, és mi a jelentősége a változásnak?
De milyen rendszert vált le az új szabályozás? Ezt az Enola 2004 Kft. könyvelőiroda munkatársaival egyeztetve szedtük össze.
Az év végéig fennálló rendszerben nem minden esetben csökkenthető a társasági adó. A róla szóló törvény eddig nem tartalmazott külön rendelkezést a kerékpárok vásárlásával, bérbevételével vagy üzemeltetésével kapcsolatban, de az általános rendelkezésekből az olvasható ki, hogy a bevételszerző tevékenységtől és a kerékpárok használatától függ, hogy növeli-e az adózás előtti eredményt, vagy költségnek tekinthető és levonható.
Ha a vállalat tulajdonában álló vagy általa bérelt kerékpár használata nem volt összefüggésben a bevételszerző tevékenységgel, vagy a dolgozó magáncélra (vagy arra is) használta, és nem térítette meg a használatát, akkor növelte a tao-alapot.
A tao-alap eddig csak akkor volt csökkenthető, ha a vállalat tulajdonában álló vagy általa bérelt kerékpárokat úgy adta a dolgozónak, hogy azt kizárólag a cég saját vállalkozási tevékenységéhez használják. Például a telephelyen belül közlekednek a bringával, vagy esetleg az irodavezető azzal jár a postára, esetleg egy rendezvényszervező cég a rendezvények helyszínén biztosít kerékpárt a gyorsabb közlekedés érdekében. Ekkor tárgyi eszközként értékcsökkenést is engedett rá elszámolni a jogszabály.
A költséget ezen kívül akkor lehetett még levonni, ha a munkavállalónak adott kerékpárra személyi jellegű egyéb kifizetésként tekintettek, és vállalati juttatásként, ingyenesen adták neki saját tulajdonba. Ekkor még a magánhasználat sem korlátozta a levonhatóságot költségként, ám a kedvezményezettnek SZJA-t kellett utána fizetni (amennyiben a kerékpár értéke meghaladta a minimálbér 10%-át), vagyis bérjövedelemként 15% SZJA és 18,5% TB-járulékot kellett fizetnie. Ez egy 100 ezer forint körüli kerékpár esetén 33 500 forint kiadást jelentett a dolgozónak. Ez azonban januártól a múlté lesz.
Az áfával sem volt egyszerű: amennyiben a kerékpárt kimondottan azért vásárolták, hogy a munkavállalók munkába járását segítsék, akkor nem volt levonásba helyezhető. Ekkor tárgyi eszközként kellett nyilvántartásba venni bruttó értéken, és ez adta az értékcsökkenésnek is az alapját. Az áfát akkor sem lehetett levonásba helyezni, ha ajándékba adta a cég a kerékpárt. Levonható csak akkor volt, ha a kerékpár használata a cég alaptevékenységével szoros összefüggésben történt.
A 2022 január 1-vel életbe lépő változás jelentős lépés a kerékpáros munkába járás támogatása szempontjából is, a Magyar Kerékpárosklub a javaslatcsomag tavalyi kidolgozásakor úgy számolt, hogy két százalékkal is nőhet a kerékpáros közlekedés aránya.
Bővíthetnénk a cikket? Témát javasolnál?
Írj e-mailt a Magyar Kerékpárosklubnak!