2019. június 17.

Ők tekerték a legtöbbet a tavaszi kampányban

Van, aki edzésként is kihasználja a munkába bringázást, más tanyabájkon teker be dolgozni, fél Pest megyét átszelve, és van aki inkább csak négy órát alszik, hogy minél többet biciklizhessen. Van köztük alig harmincéves, és lassan nyugdíjaskorú bringás, szoftvermérnök és lakatos. Közös bennük, hogy szeretik a mozgást, motiválta őket egymás teljesítménye, és több mint ezer kilométert tekertek le májusban. Ismerjétek meg a tavaszi kampány kilométerbajnokait!


Bár a Bringázz a munkába! kampány és játék lényege nem a minél nagyobb távok letekerése, hanem az, hogy a hétköznapi kerékpáros közlekedésre motiváljon minél több embert, nem hagyhatjuk szó nélkül azokat, akik impozáns távolságokat bicikliztek le a tavaszi kampány idején. 

A tíz legtöbbet tekerő résztvevőnek e-mailben tettünk fel kérdéseket, a kapott válaszokat (nem mindenki írt vissza) szerkesztett, rövidített formában közöljük. 

 

Attila tekerte a legtöbbet. A 44 éves ötgyerekes családapa úgy gyűjtött össze 2644 kilométert, hogy a munkahelye csak 7 kilométerre van az otthonától. De olvassuk csak, mit is írt:

“Hajdúdorogon lakom és a szomszéd városba, Hajdúnánásra járok, illetve tekerek dolgozni a Ventifilt Zrt-be immár húsz éve. Egyszerű melós srác vagyok, lakatos. A háztól a cég 7 km. Azért járok biciklivel a munkahelyemre, mert csak tíz perc a különbség az autóhoz viszonyítva, és húsz perc alatt így is kényelmesen beérek. 

 A Bringázz a munkába! kampányban tavaly vettem részt először. Akkor az utolsó 13 napon sikerült 1224 km-t megtenni. Nagyon sajnáltam, hogy nem hallottam hamarabb erről a megmozdulásról. Idén az első naptól tekertem.

A célom az volt, hogy megmutassam a munkatársaimnak, barátaimnak, hogy az ember átlagon felüli dolgokat is megtehet, ha akarja és szereti, amit csinál. Természetesen meg akartam mutatni a gyerekeimnek, hogy az apjuk mire képes. Így sikerült 2644 km-t tekernem. 

Hozzátartozik az igazsághoz, hogy hajnalban két órától hat óráig, munkakezdésig 50-60 km-t tettem meg, majd este, mikor már hazaértek a gyerekek újra biciklire ültem. Napi 4 órát aludtam. Hétvégén pihentem kicsit többet, bár minden szabadidőmet erre használtam fel a ház körüli munka rovására. A hónap végére nagyon elfáradtam, alig vártam, hogy vége legyen. 

Városi biciklivel tekerek, ami mostanra teljes generálozásra szorul. Annál is inkább, mert a nagyobb fiaimmal szoktunk hosszabb utakat kerékpározni pl. Hajdúdorog-Tokaj-Nyíregyháza-Hajdúdorog, Hajdúdorog-Máriapócs-Hajdúdorog.” 

Attila motivációjához még ajándék, hogy anyacégük, a Videoton Holding is részt vesz a kampányban, és a legtöbbet tekerőket külön is díjazza. Munkahelyén zuhanyzón túl fedett kerékpártároló áll a bringások rendelkezésére.

***

Az 54 éves András mindig is biciklivel járt munkába, általában “hébe-hóba”, de a kampány idején mindig motivált arra, hogy többször is tekerjen. Ő informatikusként dolgozik, és jó testmozgásnak tartja a biciklizést, ami mellett “nem kell idegeskedni a dugóban és megihat az ember egy sört is”. A kampányhoz munkatársai kérésére csatlakozott még a tavalyi kampány végén, de idén tavasszal már az elejétől ő szervezte a csapatot.

A tavaszi kampányban 1428 kilométert tekert le erdőkertesi otthona, illetve cége három telephelye, Törökbálint, Baracska, illetve a középső-ferencvárosi Duna-part között. Nem kerekezi le mindig a 35-72 kilométeres távokat, gyakran kombinálja vonattal a bringát, így 1-3,5 órába is beletelik amíg beér, attól függően melyik biciklijével megy. A “tanyabike”-kal - ami egy sárnehéz, háromsebességes, agyváltós női bringa - lassabban halad, de a rászerlet kerékpárostáskában el tudja vinni  a notebookját, a váltóruháját, illetve a napi szükséges dolgait, az országúti bringája gyorsabb, de “rettentő nehézkes, mert nem tudok vele semmit vinni”. 

Munkahelyén öltöző és zuhanyzó van, más támogatást nem nyújtanak a biciklizéshez, bár korábban magukról is szerveztek munkába bringázós háziversenyt. 

***

Ádám 32 éves, és negyedik éve teker a munkába, ahol logisztikai-készletkezelési adminisztrátorként dolgozik a SONY Europe Ltd. magyarországi fióktelepén. Az ülőmunka ellensúlyozására kezdett biciklizni. A kampányhoz munkatársai unszolására csatlakozott azon az emlékezetesen esős májusi nyitónapon, de amúgy is elhivatott tagja a Magyar Kerékpárosklubnak. 

A tavaszi kampányban 1448 kilométert tekert le az alkalmazás adatai szerint. A 15,3 kilométeres út Csepeli otthonából a Váci úti irodába kb. 50 percig tart, de ha szeretne kicsit kikapcsolódni, akkor hazafele kerülővel megy így a hazaút akár 25-35 km is lehet. 

Kérdéseinkre azt írta, nem számít, milyen az idő, mindig teker, sőt télen sem teszi le a biciklit. Csak akkor nem ül nyeregbe, ha annyira beteg, hogy otthon kell maradnia. “Ez az elmúlt években kétszer fordult elő, más betegszabadságom talán nem is volt” - írta. 

Munkahelyén a mélygarázsban kerékpártárolóval, az irodában zuhanyzóval ellátott kerékpáros öltözővel támogatják a biciklizést. Céges versenyeket is szerveznek, és főnökei rugalmasan kezelik a munkaidő kezdetét-végét.

Ádámnak három bringája van, napi bejárásra egy egysebességes versenyvázas biciklit használ, másik, 20 éves versenykerékpárjával hosszabb túrákat tesz, de van egy mountainbike-ja is. 

“A többrészt borzalmas idő ellenére baromira élveztem, főként a legvégét. Szeretném kiemelni Tatorjanmihaly és Takacsa sporttársakat, akik egy rendkívül izgalmas versennyel leptek meg” - írta a kampányról. 

“A Magyar Kerékpárosklub ügye rendkívül fontos számomra és egy igazán szuper csapatnak tartom! A bringásreggelik, a felvonulások és egyéb rendezvényeik mindig nagyon jó hangulatúak. A közösségért tett munkájuk értéke az én szememben felbecsülhetetlen, ezért járulok hozzá minden évben az SZJA 1%-kal a működésükhöz, büszke vagyok a tagságomra!” - tette még hozzá.

***

Az 58 éves Zoltán 30 éve jár munkába biciklivel csak Budapesten, de korábban biciklis táviratkihordó is volt egy kisvárosban. Biciklizni a mozgás kedvéért kezdett, “de aztán hamar kiderült, hogy sokkal gyorsabban elérhetek bárhová, mint tömegközlekedéssel, vagy a dugóban araszoló autóval. Sőt, ha különféle ügyeket kell különféle helyeken elintézni akkor tökéletesen kiszámítható az utazási idő” - írta. 

Ő már a legelső (2007-es) Bringázz a munkába! kampányban is részt vett, és komoly elkötelezettje a mozgalomnak. “Legalább tucatnyi munkatársamat sikerült rávennem, hogy bicajjal jöjjön dolgozni” - írta. Mivel nagyon régóta rója a fővárosi utakat kétkeréken van összehasonlítási alapja: “A 90-es években még minden nap köszöntünk egymásnak, mivel ugyanaz a 10-12 ember jött szembe reggel és délután is. Most meg (hála Istennek) annyian vagyunk az utakon, hogy nem győzzük egymást kerülgetni.” 

Zoltán 1702 kilométert tekert le a tavaszi kampányban soroksári otthona és Teve utcai munkahelye között (igen, az ORFK-n dolgozik, “ülőmunkát végző hivatalnok”). A táv oda-vissza 36 kilométer, de ennyit többnyire csak télen vagy rossz időben teker. “Amikor jön a szép idő, reggel elindulok 1 órával korábban és akkor a Rákóczi hídon át a budai oldalra, majd a Margit szigeten még belefér 6-7 kör is (így már reggel megvan a 40-50 km). (...) Sőt, ha van időm, akkor kikerülöm a Pesti dugókat és a Fót-Mogyoród-Kerepes-Nagytarcsa-Pécel-Ecser-Vecsés-Soroksár kerülővel megyek haza” - vázolta, hogy gyűjtött olyan sok kilométert. A bejárás ennél fogva elég sok idejébe telik, 40-50 perctől kezdve akár 2-4 órás is lehet.

Munkahelyén minden emeleten van zuhanyzó, az épület előtt fedett kerékpártároló, a 60 állásos bringagarázs “szebb napokon teljesen megtelik”, jelezve, hogy sokan járnak a rendőrségre is biciklivel.

Zoltán egy, a gyakran rossz minőségű pesti utakra fejlesztett duplafalú felnis kerekekkel versenyszettel szerelt városi biciklit hajt. Igazi mintabringás, aki évente 10-12 ezer kilométert is leteker, miközben autójába alig 2000 kilométert tesz bele. Ennek megfelelően 6-8 évente új biciklit épít. 

***

Tibor szoftvermérnök, 30 éves, és kilenc éve biciklizik munkába, Budapesten öt éve teker. “Gyorsabb, dinamikusabb, egyben letudom az edzést is vele, nem függök a tömegközlekedéstől vagy dugótól. Meg persze azért mert szeretek bringázni” - írt arra a kérdésre, hogy miért kezdett biciklivel járni. 

Már korábban is részt vett a kampányban. “Jó dolog támogatni, ösztönözni az embereket hogy kerékpárral járjanak munkába, zöldebben éljenek, kíváncsi voltam hogy teljesítek a rangsorban. Örülök neki ha motiválhattam bárkit is a teljesítményemmel” - írta.

Ő 1371 kilométert tekert le gyömrői otthona és újbudai munkahelye között a tavaszi kampányban. Egy-másfél órájába telik, amíg beér a munkahelyére, ami 30 kilométeres táv csak oda, de gyakran kombinálja edzéssel is a bringás ingázást. Olyankor 100-150 kilométert is leteker egy nap.

Munkahelyén, az Evosoft Hungary Kft.-nél komolyan támogatják a sportot, több sportszakosztályuk is van. A bringásokat például fejenként 20-25 ezer forinttal segítik éves szinten, ebből egyebek mellett versenyeket szerveznek, céges kerékpáros mezeket csináltatnak, de a Coffee Ride-hoz hasonló közös tekeréseik is vannak, a mélygarázsban pedig kerékpártároló, öltöző, zuhanyzó várja a bringásokat.

Tibornak három biciklije van. “MTB, országúti, trekking, ezt a háromfajtát hajtom (...). Magamat MTB-snek vallom, habár évi 80%-ban már országútizni szoktam.”

***

Gergely 2011 óta biciklizik munkába, mind többet és többször. “Egyre kevésbé tart vissza a rossz időjárás, és a munkába járás mellett egyre többet tekerek sportolásszerűen is” - írta az ArgonSoft Kft. 41 éves vezető rendszertervező/projektvezetője. Tavaly összesen 11111 km-t biciklizett. “Egyszerűbb, gyorsabb, olcsóbb. Emellett praktikus okai is voltak, mert így a feleségem tudja gyerekszállításra, vásárlásra használni a kocsit” - írta arról, hogy miért ült nyeregbe. A kampányhoz azért csatlakozott, mert szeretne kiállni a kerékpározás mellett. “Hogy használják többen ezt a közlekedési eszközt az autózás alternatívájaként.”

A tavaszi kampányban 1222 kilométert tekert, bár mint írta az app nem futott zökkenőmentesen, és kb. 100 kilométere eltűnt. "Sajnos" túl közel lakom a munkahelyemhez, így a legrövidebb út 7 km” - írta a budai váralja és Váci úti munkahelye közötti ingázásról. Ezzel persze nem jött volna össze a fent jelzett táv, de rendszeresen kerülőutakon közlekedik, a Margit-sziget, a János-hegy, Budakalász, Dunakeszi felé , így naponta 15-100 kilométerek is összejött. “Csak gyűjtöttem a kilométereket, és ahogy figyelemmel kísértem a rangsorban körülöttem lévők is ezt csinálták. Úgy gondolom, hogy ezzel nem kis mértékben inspiráltuk egymást.”

Ha siet 15 perc alatt beér valamelyik országúti kerékpárján a kettő közül. “Az egyik egy városiasított bicikli bármilyen időjárásra, a másikat pedig főleg nagyobb tekeréseken, versenyeken használom.” Munkahelyén zuhanyzóval segítik a bicikliseket. 

“Nagyon motiválónak tartom az egész kezdeményezést, és hogy különböző szempontok szerint lehet követni, és figyelni a velünk együtt tekerőket” - írta még a Bringázz a munkába! kampányról.

***

A mérnökként dolgozó 44 éves Csaba mindig is nagyrészt biciklivel járt, eleinte egyetemre, majd, immár 20 éve munkába is. “Felébreszt, kikapcsol és megmozgat - de mivel sportolok is, így gyakran aktívan kihasználom ezeket az alkalmakat, meghosszabítva a haza vagy odautat” - indokolta hogy miért ül szinte minden nap nyeregbe. A kampányban a kezdetek óta részt vesz. “Vagyunk néhányan a cégnél akik aktívan kerékpároznak és így megvan a csapat!” - írta. 

Idén májusban 1140 kilométert tekert Óbuda, Testvérhegy és a Népliget között, “de csak a legritkábban egyesenen, szóval legtöbbször Békásmegyeren keresztül, így kb. 25 km egy irányba a szokásos útvonal”. Reggelente hat és kilenc között gyakran még nagyobb kört is tesz. 

A széltől függően 50-60 perc alatt ér be a munkahelyére, az Ericsson Magyarországhoz, az ahol zárt bringatárolóban hagyhatja országútiját (télen, rossz időben mountainbike-ját). Öltöző, zuhanyzó is a bringások rendelkezésére áll náluk, bár Csabának lennének további ötletei is a bringázás céges támogatására.

***

József hét éve biciklizik munkába, miután rájött, hogy a belvárosba nem érdemes autóval járni, és nem kedveli a zsúfolt tömegközlekedést. “No meg a „lustaságom" miatt is, mert kétszer is gyalogolni kellene a BKV-hoz” - írta. “Egyfajta kihívásnak tekintettem, hogy összehasonlíthatom a teljesítményemet másokéval” - indokolta, hogy miért csatlakozott a Bringázz a munkába! Kampányhoz. 

József 1390 kilométert tekert le 62 éves kora ellenére a májusi kampányban többnyire Rómaifürdő és az V. kerület között, ahol ügyintézőként dolgozik a közigazgatásban. Gyakran azonban ő is kerülőutakat tett, hogy gyűjtse a kilométereket. Ha egyenesen teker be a munkahelyére, akkor eu fél órájába telik neki “full sárvédős MTB”-jén. 

A bringát a mélygarázsban tudja letenni, de van öltöző és zuhanyzó is, sőt az országos akciókhoz kapcsolódva bringásreggelit is szoktak szervezni a munkahelyén. 

 

Gratulálunk mindegyiküknek! 

Ősszel két hétig tart a kampány szeptember 9-22. között, és akkor is lehet gyűjteni a kilométereket, de természetesen bőven elég az is, ha csak kényelmesen betekertek a munkába. A lényeg, hogy válasszátok a bringát, minél többször!

Összes hír

Mit kell tenned?
Hírek

További hírek