
Az első adásban Kádár Melinda, a Magyar Kerékpárosklub kommunikációs munkatársa és Kürti Gábor Kükü, a Magyar Kerékpárosklub elnöke beszélgetnek.
Az adásban szóba kerül többek között:
- Hogyan indult a Bringázz a munkába! szemléletformáló kampány?
- Milyen motivációval indult el a bringás reggeli eseménysorozat, mi is ez tulajdonképpen?
- Miben tud neked támogatást adni a Kerékpárosklub, ha te is szeretnél kerékpáros reggelit a településedre?
- Milyen fejlesztéseket remélhetsz a munkáltatóktól, ha tömegesen kezdtek el bringázni a munkahelyeteken?
A Bringázz a munkába! szemléletformáló kampány 2007-ben indult a több európai országban már működő hasonló minta inspirációjára a Magyar Kerékpárosklub szervezésében, kezdi a bevezetést Kürti Gábor. Már a kezdetektől honlappal együtt működött a kezdeményezés, a munkába tekerő dolgozók ezen a felületen tudták adminisztrálni és követni, hány kilométert tettek meg. A felületen különböző kihívások is várták a felhasználókat: extra pontokat lehetett kapni, ha valaki szoknyában, öltönyben vagy éppen a zuhogó esőben pattant járgányra. Mára már korszerűsödött a rendszer: telefonról mobilapplikációban elérhető.
Mi motiválta a mozgalom indulását, ki volt a célközönsége?
A Bringázz a munkába! szemléletformáló kampány 2007-ben indult több európai országban akkor már működő minta alapján és már a kezdetektől tudták regisztrálni a munkába tekerők, hogy hány kilométert tettek meg.
Ahogy Kükü elmondja, a Kerékpárosklub kezdetben közlekedési fókusszal működött, ekkor a legtöbb ember még csupán hétvégi szabadidős tevékenységként tekintett a biciklizésre, nem pedig mindennapos városi közlekedési eszközként – ezen a szemléleten szerettek volna változtatni. A szervezők megegyeztek abban, hogy a mozgásforma népszerűsítése egyenes út egy élhetőbb város létrehozásához.
Szakmai tevékenységük célja a kezdetektől az volt, és ma is az, hogy bárhová el lehessen jutni biciklivel: ne csak Szentendrére, hanem Újpestről a belvárosba is zökkenőmentesen és biztonságos út vezessen. Ennek a megvalósításához elengedhetetlennek tartják a civil aktivizmus létrehozását és működtetését.

Kádár Melinda szavaiból kiderül, hogy a mozgalomhoz szervesen kapcsolódik egy eseménysorozat is: a közösségi bringás reggeli. Az emberekre a hasukon keresztül mindig lehet hatni – jegyzi meg Kükü. Ezek a reggelik mini flashmobnak is tekinthetők – folytatja –, az embereknek lehetősége van kapcsolódni egymáshoz, miközben megvendégelik őket. Az egyéni közlekedők a nagyvárosban hirtelen közösségi élménybe csöppenhetnek, ezek az események tekinthetőek az aktivizmus első lépéseinek is. A helyi aktív kerékpáros- szervezetekre épülnek, az ő lebonyolításukban jönnek létre.
„Az, hogy lokálisan megjelensz ott, ahol egyébként dolgozol az emberekért, az főnyeremény” – mondja Kükü.
A reggelik főszervezője a Kerékpárosklub, ő adja meg az időpontokat, anyagi támogatást és szóróanyagokat biztosít. Mankóként szolgál, hogy ne a nulláról kelljen megszervezniük az eseményt az egyes településeknek – segít kommunikálni, kapcsolatba lépni a helyi politikusokkal és szponzorokat szervez. Az országból bárki bekapcsolódhat a kezdeményezésbe.
Szeretnél bringás reggelit szervezni a saját településeden?
Írj levelet a papp.eci@kerekparosklub.hu email címre és küldjük a részleteket!
A munkaadók milyen motiváció alapján támogatják, hogy a munkavállalóik tekerjenek a munkahelyükre?
„Egy olyan civil szervezetnek, aminek korlátozott a kapacitása, mindig a sokszorozódásban kell gondolkodnia” – válaszol Kürti. Evidens volt, hogy cégeken keresztül népszerűsítsék a kezdeményezést. A tapasztalat azt mutatja, ha egy ember elkezd biciklivel menni dolgozni, a jelenség futótűzként terjed a cégben.
Tendenciózus jelenség manapság, hogy a különböző cégek tudatosan kezdtek el figyelni az ökológiai lábnyomukra, a környezettudatosságra és az alkalmazottaik jóllétére. Így tehát ebben a koordináta-rendszerben remek lehetőség számukra egy pozitív kampány keretein belül a munkavállalóik bringázásra buzdítása. A Kerékpárosklub stabil kereteket ad a kampány népszerűsítéséhez egy-egy szervezetnél, például kommunikációs anyagokkal segíti azt.

A Bringázz a munkába! először 2018–19-ben, a Bike Citizens applikációs felületén volt elérhető, három éve azonban már saját appal rendelkeznek. Az alkalmazásban a felhasználók különböző kihívásokkal találkozhatnak, amelyeket egyéni módon vagy akár munkatársaikkal közösen is teljesíthetnek. Megfigyelhető az a jelenség, hogy ha egy cégnél sokan kezdenek el bringázni, akkor előbb-utóbb lesz a munkahelyen kerékpártároló és zuhanyzó, sőt már céges, adómentes kerékpárflotta létrehozására is van lehetőség.
A szervezeteknek kifejezett anyagi érdeke a bringázásra buzdítás, hiszen aki rendszeresen biciklizik, bizonyítottan kevesebb táppénzes napot vesz igénybe, illetve jobb lesz a hangulata és a mentális állapota a mindennapokban, sőt a kerékpározás a kreatív gondolatok megszületését is elősegíti.

Általános tendencia, hogy miután egy adott cégnél sokan rendszeresen a kerékpárt választják a munkába járás járművének, a munkáltatójuk kerékpártárolót telepít munkahelyükhöz. Sokszor az is előfordul, hogy a cégek azt is támogatni kezdik, hogy az alkalmazottak biciklivel ingázzanak napközben a munkahelyről.
„Az olyan cégnél, ahová jó bringázni, ott jó dolgozni is” – zárja a beszélgetést Kürti Gábor.
A Bringázz a munkába! podcast adásait megtaláljátok YouTube-csatornánkon és a Spotifyon is – iratkozzatok fel!
Bővíthetnénk a cikket? Témát javasolnál?
Írj e-mailt a Magyar Kerékpárosklubnak!